Magazin

Romanii vor ajunge pe Marte cu ARCA

Publicat: 28 dec. 2012
1

Daca pe uscat Romania i-a scos peri albi Europei, in aer pare sa fie unul dintre partenerii ei stabili. In consecinta, Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) a fost luata pe sus de catre Agentia Spatiala Europeana (ESA) si inclusa in programul ExoMars. Cele doua au semnat deja un contract de 1,1 milioane de dolari pentru anul 2013, fiind posibila continuarea colaborarii lor si in 2014.

Ce vrea ExoMars
Programul initiat de ESA vizeaza explorarea planetei Marte. “Europa vrea sa intre in carti in ceea ce priveste acest gen de activitate. Asa ca Agentia urmareste micsorarea decalajului existent in acest moment, pe care Europa il inregisteaza fata de proiectele in desfasurare ale SUA si Rusia”, explica presedintele ARCA, Dumitru Popescu.

ExoMars este un vehicul spatial, care va fi lansat in ianuarie 2016, de pe cosmodromul de la Baikonur, cu o racheta ruseasca Proton, iar calatoria sa spre Marte va dura noua luni.

Sistemul va fi format, potrivit precizarilor specialistilor, dintr-o nava (Orbiter) si un Lander (Modulul Demonstrator de intrare, coborare si plasare pe sol – EDM). “Cu trei zile inainte de a ajunge pe Marte, EDM se va decupla de Orbiter si va intra in atmosfera Planetei Rosii. Acesta va frana, folosind o parasuta si se va plasa pe solul martian, folosind motoare racheta. La randul sau, Orbiter se va plasa pe o orbita eliptica in jurul lui Marte, apoi va traversa atmosfera inalta, pentru ca, in cele din urma, sa se stabileasca pe o orbita circulara de aproximativ 400 de kilometri, de unde va realiza misiunea stiintifica”, spun ei.

Ce fac romanii
Pentru programul ExoMars, ARCA va construi sistemele de zbor care vor permite testarea parasutelor de recuperare, in acest scop urmand sa efectueze, eventual, doua zboruri.

„Noi vom testa parasutele care urmeaza sa fie folosite in program, dar care nu sunt realizate de noi. Aceasta se va intampla in perioada septembrie – noiembrie 2013, in cadrul «High Altitude Drop Test».

Pana atunci, desi timpul este extrem de scurt, vom construi doua vehicule de test, la baza noastra din Ramnicu Valcea, cantarind, fiecare, undeva la 640 de kg – DTV (Drop Test Vehicle). De asemenea, vom realiza si doua baloane de mare altitudine. Pentru a va face o idee, va pot spune ca suprafata unui astfel de balon – confectionat din folie de polietilena de inalta densitate, cu o grosime putin mai mare decat cea a unei foi de ceapa si o capacitate de 100.000 mc, ce vor fi umplut cu heliu – este echivalenta cu suprafata a doua terenuri de fotbal”, precizeaza Popescu.

Ansamblul – DTV-balon – va fi lansat deasupra Marii Negre, urmand sa ajunga la altitudinea de 30 de kilometri. Acolo, vehiculul se va desprinde si va cadea, urmand sa atinga viteza de 0,8 Mach (aproximativ 9.800 km/h). La aceasta viteza, DTV va declansa sistemul de parasute, pentru a le testa in zbor, in conditiile atmosferice simulate ale planetei Marte. Datele de zbor vor fi transmise de la DTV la Centrul de control si comanda a zborului apartinand ARCA, eventual la centrul de control ESA.

Cum au ajuns ESA si ARCA sa colaboreze
“Initial ni s-a cerut o parere despre un astfel de test, fiind invitati la ESA. N-am vrut sa merg la ei pentru ca aveam, oricum, un program foarte incarcat. Dar n-am scapat de PR. Ca e bine sa mergem sa vedem ce e, cum e… Macar si din curtoazie. Ca nu e bine sa refuzam. Ei, si m-am dus. Mi-am spus parerea, la care ei m-au intrebat: ei, si cum faceti asta?! Ce sa facem? Asta, ce ne-ati spus! Pai n-o facem noi… Ba, voi o faceti!, au zis ei, si asa a ramas. Ne-am mai vazut de doua ori, la ei si la noi, am negociat si am batut palma” povesteste Dumitru Popescu. Iar de atunci au inceput treaba. Primul DTV este aproape gata. “Sigur, termenul a fost in scurt, dar nu ne-am speriat. Lucram bine in regim de stres, de termene fixe. Ne place extraordinar”, mai spune presedintele.

Aproape totul despre ARCA
Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) este o organizatie non-guvernamentala, infiintata in 1999.
“Fiind cu totii tineri si pasionati de aeronautica si astronautica, studenti la “Aerospatiale” in Bucuresti, am decis sa realizam vehicule aerospatiale civile. Dar, cu toata pasiunea, In Romania nu prea aveai unde sa faci asemenea lucruri. Exista doar o fabrica de rachete militare, iar noi aveam activitate civila. In consecinta, am hotarat sa incepem pe cont propriu, pe banii nostri adica, intrucat ne era foarte clar ca nu te poti duce la sponsori sa le spui: vreau sa fac rachete! Suna, cel putin, nerealist. Pe masura ce am realizat anumite proiecte, sponsorii au devinit receptivi si au decis sa ne sprijine”, povesteste presedintele Popescu, inca foarte tanar si extrem de pasionat la cei aproape 36 de ani ai sai. 

Portofoliu ARCA
Printre obiectivele echipei ARCA se numara dezvoltarea rachetei orbitale Haas 2C, capabila sa transporte o incarcatura de 300 de kilograme in orbita terestra joasa, dezvoltarea avionului supersonic de transport IAR-111 Excelsior, dezvoltarea rachetei orbitale Super Haas, capabila sa plaseze pe orbita sarcini utile de 2,5 tone.

Printre programele anterioare dezvoltate la ARCA s-a numarat racheta Demonstrator 2B, echipata cu primul motor din lume, din materiale compozite, reutilizabil, care a fost lansata cu succes pe 9 septembrie 2004, de la Baza Fortelor Aeriene de la Capu Midia. De asemenea, ARCA a dezvoltat sistemul aerospatial Stabilo, care a executat doua zboruri. Misiunea 1, lansata la o altitudine de 14.700 de metri, in stratosfera, si Misiunea 2, lansata in 2007, la o altitudine de 12.000 de metri, deasupra Marii Negre, cu sprijinul Fortelor Navale, a Fortelor Aeriene si al ROMATSA. Acestora li s-a adaugat racheta suborbitala Helen, demonstrator tehnologic pentru competitia Google Lunar X Prize, lansata pe 1 octombrie 2010, din largul Marii Negre, in cadrul Misiunii 4B, atingand altitudinea de 40 de kilometri.

Sursa: gandul.info




Comentarii
Adauga un comentariu