National

Premierul, urmarit de protestatari. I se cere DEMISIA

Publicat: 27 apr. 2016
1

Premierul Dacian Ciolos a mers, miercuri seara, in Piata Victoriei, acolo unde cateva de persoane au protestat, nemultumite de faptul ca Vlad Alexandrescu si-a dat demisia de la conducerea Ministerului Culturii.

Premierul a incercat sa discute cu protestatarii dar nu a reusit sa se inteleaga cu ei. A plecat dupa doar cateva minute de discutii, fiind urmarit de protestatari care strigau in urma lui DEMISIA. Printre cei prezenti se afla si artistul Tudor Chirila.

„Domnule prim-ministru, in fata rezistentei opace la schimbarea structurala pe care am incercat sa o initiez, sa o dezvolt si sa o pun in practica in institutiile de cultura din Romania, in fata ostilitatii nedezmintite a aparatului refractar la regandirea modalitatilor de functionare a institutiilor publice de cultura, a relatiei dintre sectorul independent si cel public, va prezint demisia mea”, a scris Vlad Alexandrescu.

El a precizat ca in mandatul „scurt” pe care l-a avut a fost preocupat in primul rand sa redea Ministerului Culturii „credibilitatea si importanta pe care administratia culturala trebuie sa o aiba intr-o societate europeana moderna”.

„Punctual, am incercat o reorganizare a Institutului National al Patrimoniului si am cerut criterii precise care sa reglementeze restaurarea patrimoniului national, in situatia urgenta a deteriorarii lui accelerate. Am initiat grupul de lucru pentru redactarea Codului Patrimoniului. Am creat primul mecanism de finantare prin care statul roman poate cumpara opere de arta romaneasca de pe piata libera prin subscriptie publica, iar cea dintai operatiune din cadrul acestui mecanism este campania pentru achizitia lucrarii ‘Cumintenia Pamantului’ a lui Constantin Brancusi”, a mai spus Alexandrescu.

De asemenea, el a amintit ca a cerut refacerea dosarului pentru inscrierea ansamblului Brancusi de la Targu Jiu in patrimoniul UNESCO si ca a dat expresie „asteptarii a zeci de mii de romani, inscriind situl arheologic si natural de la Rosia Montana in Lista Indicativa UNESCO”.

„Am intervenit direct in santiere, oprind distrugerea monumentelor istorice din Piata Romana din Bucuresti si din Parcul Romanescu din Craiova. Am creat cadrul strategic pentru transformarea muzeelor romanesti din institutii pasive, in institutii deschise publicului, participative. Pentru prima oara in Romania, muzeele au fost alaturate sectoarelor creative, demarand, sub umbrela Guvernului, un proces amplu de identificare a solutiilor inovatoare care sa relationeze comunitatea muzeala cu cea creativa”, a mai precizat Alexandrescu.

Ministrul demisionar a sustinut ca a construit grupuri de lucru, platforme si modalitati dinamice de consultare publica, incercand aducerea unei noi viziuni si „scoaterea” managementului institutiilor publice de cultura dintr-o stare „anchilozata si letargica”.

„In domeniul cinematografiei, am lansat un santier vast menit sa reechilibreze distanta dintre reusitele calitative ale cinematografiei romanesti in tara si in lume si disfunctionalitatile unui sistem administrativ si institutional vetust si depasit de viteza exceptionala de evolutie a sectorului. Peste cateva zile, la Cannes, urma sa semnez, o noua conventie intre CNC-ul romanesc si CNC-ul francez. De asemenea, concursul CNC va avea un nou regulament, iar salile de cinema din Romania vor beneficia prin programul ‘Orase europene’ de o relansare a ideii de cinematografie de arta. Aceasta ilustreaza doar o parte din marele santier dedicat filmului derulat in mandatul meu”, a mai explicat Alexandrescu.

Sistematizarea si predictibilizarea instrumentelor de sustinere financiara ale Ministerului Culturii, consolidarea proiectelor prioritare (prin alocare directa), lansarea programelor de finantare prin concurs de proiecte CultIN si ACCES si inceperea unui proces de reformare a AFCN sunt si ele prezentate de Alexandrescu drept reusite ale mandatului sau, in conditiile in care, spune el, a preluat un minister in care o treime din posturi erau vacante si salariile erau cele mai mici din intregul sistem central-administrativ.

Alexandrescu a mai punctat ca strategia culturala sectoriala si legitimarea unor politici culturale pe termen lung au fost si ele pe agenda prioritara a mandatului sau.

Totodata, el a sustinut ca in cele aproape sase luni de ministeriat a intretinut o comunicare intensa, zilnica, cu spatiul public si partenerii institutionali, dorind astfel sa transparentizeze procesul decizional.

El a mai mentionat ca „schimbari dictate doar de buna credinta au dus la explozii institutionale neasteptate si la o situatie intolerabila la Opera Nationala, una dintre institutiile publice de cultura care s-au dovedit cel mai rezistente la o functionare moderna, europeana”.

„Domnule Prim-Ministru, mi-as dori ca reformele pe care le-am initiat sa fie continuate. Cred ca, in situatia in care forte dintre cele mai retrograde, ostile schimbarii, care se impotrivesc unor mecanisme firesti de reinnoire si de intinerire a sectorului artistic si muzeal din Romania au devenit atat de sonore in spatiul public, reforma pe care am inceput-o este periclitata si, de aceea, depun in mainile dumneavoastra, domnule prim-ministru, mandatul meu de ministru al Culturii”, a mai scris Vlad Alexandrescu.

Premierul Dacian Ciolos i-a cerut demisia ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, au anuntat, miercuri, surse oficiale.




Adauga un comentariu