National

Oamenii lui Fenechiu controleaza institutiile cheie ale statului

Publicat: 27 iun. 2013
1

Venit la conducerea Ministerului Transporturilor in decembrie 2012, dupa un alt liberal, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu a „curatat” majoritatea companiilor din subordine.

Au trecut trei zile si ministrul Fenechiu un ne-a raspuns daca va demisiona din Parlament dupa metoda Voiculescu, pentru a scapa de o sentinta iminenta in dosarul Transformatorul”.

Ministrul a inlocuit pe criterii politice sefi de companii de stat si pe aproape toti managerii privati. Oamenii sai au acum control aproape discretionar asupra unor contracte de milioane de euro.

Consilieri in puncte cheie

In primele zile de mandat, acesta l-a adus in fruntea aeroportului Henri Coanda pe colegul de partid (PNL) Cornel Poterasu. Acesta fusese destituit din aceeasi functie din cauza scandalului legat de uciderea studentei japoneze. Ulterior, Fenechiu a continuat numirile pe linie politica la caile ferate. In fruntea CFR Calatori, acesta l-a adus pe Valentin Dorobantu, pe care a pretins ca nu il cunoaste. Potrivit unor surse EVZ, Dorobantu este insa fiul lui Valeriu Dorobantu, fost director al Directiei Organizare si Control (DOC).

Dornic sa-si extinda influenta si in domeniul maritim, ministrul Transporturilor si-a numit propriul consilier, pe Vasilica Tugui, ca reprezentant ministerial in Adunarea Generala a Actionarilor de la Administratia Porturilor Maritime Constanta. Apropiati ai lui Fenechiu au ajuns insa si in functii care nu tin de domeniul transporturilor. Alexandru Muraru, om de casa al ministrului liberal, a fost uns la sefia Institutului National al Patrimoniului.

Cartoful fierbinte: „manage-mentul privat”

Incompatibilitatea dintre viziunile managerilor privati si cea a lui Fenechiu a condus la demisii in lant. Primele capete au cazut de la CFR SA. Fenechiu a refuzat managerilor planul administrativ, asa ca Dimitrios Sophocleous, director general, si Lucian Isar, presedinte al CA, si-au depus demisiile.

In locul lor au venit oameni cu state vechi la CFR, respectiv George Micu, in postura de director general, care a fost secondat la cateva zile de Viorel Scurtu. De asemenea, Liviu Radu l-a inlocuit pe Mustafa Aysun in functia de presedinte al CA al CFR Marfa. Si managerul Tarom, Christian Heinzmann, are zilele numarate. Postul sau va fi ocupat interimar de un fost sef al Tarom, Nicolae Demetriade. Din „umbra” este insa pregatit Valentin Macec, fost consilier al lui Ovidiu Silaghi, scrie evz.ro.

Miza numirilor cheie – contracte de milioane

Companiile din transporturi controleaza contracte de milioane de euro. Acestea au fost subiect de disputa intre oamenii lui Relu Fenechiu si managerii privati ai companiilor din subordine. Pentru ca au refuzat atribuirea unui contract de infrastructura feroviara de 1,2 miliarde de lei, managerii privati ai CFR SA au fost nevoiti sa plece.

Noul management numit de Fenechiu a atribuit imediat contractul. Totodata, seful Tarom ar fi refuzat cresterea flotei companiei, propusa chiar de Fenechiu. I s-a scurtat mandatul cu trei ani. Ramanand tot in domeniul transporturi, CFR Calatori, sub conducerea lui Valentin Dorobantu, continua sa piarda cota de piata in fata operatorilor privati, cedand rute profitabile si practicand preturi exagerate. Intamplare sau strategie ministeriala?

In fine, Alexandru Muraru, pus de Fenechiu in fruntea Institutului National al Patrimoniului, controleaza contracte extrem de banoase, avizand deschiderea unor santiere de restaurare si organizand licitatii. Are totodata in gestiune o multime de bani.

Fenechiu vrea sa scape de condamnare prin demisie

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu (PNL), ia in calcul demisia sa din Camera Deputatilor, pentru a scapa de dosarul sau de coruptie de la Curtea Suprema. Surse politice au explicat pentur EVZ ca aceasta masura este ultima carte pe care ministrul o pastreaza in procesul „Transformatorul”. Altfel, la urmatorul termen de judecata este posibila o amanare din motive simple: unul dintre avocati sau inculpati nu se poate prezenta, deoarece are rezervari pentru un sejur turistic sau este bolnav.

Pe 4 iulie, Curtea Suprema a fixat termenul final in dosarul in care ministrul este acuzat de fapte de coruptie comise in calitate de actionar si/sau administrator la firmele din grupul Fene. Demisia lui Relu Fenechiu ar duce la pierderea privilegiilor parlamentare, iar procesul sau s-ar muta de la Inalta Curte la Tribunalul Iasi.

Metoda demisiei a fost inspirata de la partenerul sau politic, fostul lider al Partidului Conservator, Dan Voiculescu. Acesta si-a dat demisia de trei ori din Senat pentru a incurca ancheta procurorilor.

In iunie 2012, inainte de a se judeca ultimul termen din procesul privatizarii frauduloase a Institutului de Cercetari Alimentare (ICA), Dan Voiculescu si-a anuntat demisia din Parlament. Dosarul s-a mutat de la Inalta Curte la Tribunalul Bucuresti. Procesul a fost reluat la instanta inferioara, iar judecatorul de la Tribunal stabileste ce probe stranse de Curtea Suprema raman in proces si care trebuie refacute. Completele de la Curtea Suprema sunt renumite pentru rapiditatea cu care judeca procesele de coruptie si pentru condamnarile dure care le dau celor gasiti vinovati.




Comentarii
  • dorobantu nu mai are ce sa demonstreze, a taiat salariile,a
    anulat trenuri unde au vrut muschii lui(motivand costurile de
    exploatare) , a angajat personal tesa in toata tara „in conditiile
    legii”,a cheltuit banii societatii pe licitatii in totalitate „legale”,
    „SMENURI” PE LA SCRL si SCAD”legale” si astea, raportul venituri si
    cheltuieli este ca la carte „respectat” ,ce sa spun suntem „fruntasii”
    Europei…si multe , multe altele ,asemenea „performante” nu puteam sa nu
    le aducem la cunostinta Parlamentului European .

    • SMECHERI DE SMECHERI LA TRANSPORTURI, BINE CA LE MERGE. “Pentru Relu Fenechiu, managementul privat înseamnă ca aceia care au devalizat ani la rând sistemul feroviar românesc, cum este cazul directorilor Micu, Dorobanțu sau Ghibu, trebuiesc promovaţi ca manageri privaţi, dar remuneraţi împărăteşte. Astfel, devalizatorul de ieri, este de astăzi managerul de succes şi, ca atare, trebuie plătit cu mii de euro pe lună. Practic, Fenechiu continuă campania de distrugerea cu bună ştiinţă a căilor ferate… Cea mai elocventă caracterizare pentru DOROBANTU de la CFR Calatori, constă în descrierea făcută de Honore de Balzac: „Parvenitul se târăşte de-a buşilea în faţa celor ce-i pot fi de folos şi este obraznic cu cei de care nu mai are nevoie, aidoma paiaţei dintr-un balet, pare marchiz dacă-l priveşti din spate, dar este bădăran dacă-l priveşti din faţa”.

  • „Relu Fenechiu este, fără doar și poate, unul dintre cei mai penali miniștri din Guvernul Ponta. Și asta nu doar la figurat (apropo, e doar impresia mea, sau trenurile au început să întârzie chiar mai mult decât o făceau anul trecut?), ci și la propriu. Pentru șmenozelile sale din dosarul Transformatorul până și Bruxelles-ul ne-a bătut obrazul că nu suntem foarte cușer să-l lăsam pe Transformerul nostru de Iași în Guvern dacă vrem și noi în lumea bună a Schengenului. În cazul în care ați uitat, Relu al nostru, mare demnitar cu ștaif venit de pe malurile Bahluiului taman pe cele al Dâmboviței să conducă Transporturile, a umblat acum zece ani cu cioara (a se citi transformatorul) vopsită și a tras în piept statul român cu un mizilic 7 milioane de lei.”

Adauga un comentariu