Eveniment-Social

Genocid in subsolul Palatului Culturii

Publicat: 30 oct. 2011

@ S-a oferit mita arheologilor pentru a distruge vestigiile istorice descoperite in timpul lucrarilor de renovare de la Palatul Culturii @ Ramasite ale vechii Curti Domnesti au fost fie betonate, fie pur si simplu, demolate, in conditiile in care trebuiau conservate @ Acest lucru a fost posibil deoarece firmele implicate direct, SC Iasicon SA si SC Impex Romcatel, au oferit mita arheologului care supraveghea lucrarile, respectiv Maria Voica Puscasu @ Aceasta a incheiat cu firmele mentionate doua contracte de „supraveghere arheologica preventiva”, incasand in total 120 milioane lei @ Totul s-a petrecut sub ochii Lacramioarei Stratulat, directorul Complexului National Muzeal Moldova

Pana unde merge dorinta unora de a realiza profit? Au fost in stare sa distruga vestigii valoroase, sa calce in picioare istoria unui popor numai din dorinta de a-si mari contul din banci. Toti sunt implicati. Constructorul Titel Sinescu si firma sa, SC Iasicon SA, care se ocupa de lucrarile de renovare de la Palatul Culturii, proiectantul, firma SC Impex Romcatel SA, reprezentata de Viorica Frunza, si arheologul Maria Voica Puscasu, istoric „reputat”, fost arheolog principal la Directie Monumentelor Istorice, fost presedinte al Sectiunii de Evidenta a Comisiei Nationale a Monumentelor istorice etc.

Cum era si de asteptat, cand a demarat renovarea la Palatul Culturii, in timpul sapaturilor de la subsol, au iesit la suprafata ramasitele vechii Curti Domnesti, ziduri ridicate in timpul domniei lui Alexandru cel Bun.
Ancheta penala demarata recent in acest caz de politisti, procurori si servicii speciale pleaca de la urmatoarea ipoteza socanta: firma lui Sinescu a trecut cu buldozerul sau a turnat beton peste vestigiile in cauza, desi avea obligatia legala sa le conserve. Acest lucru s-a petrecut in 2008, cand lucrarile de renovare erau supravegheate chiar de Maria Voica Puscasu, considerata o „somitate” in domeniu. „Noi am primit o serie de probe, marturii si documente care arata ca peste vestigiile vechii Curti s-a turnat beton sau, pur si simplu, au fost demolate”, au spus surse din randul anchetatorilor.

In conditiile in care lucrarile erau supravegheate de prestigioasa Maria Voica Puscasu, cum a fost posibil acest dezastru? S-ar parea ca ea a fost mituita.

Spaga prin contract

Conform unor surse din cadrul Garzii Financiare, care a efectuat un control recent la firmele implicate in renovarea Palatului Culturii, respectiv SC Iasicon SA si SC Impex Romcatel SA, arheologul Maria Voica Puscasu a primit bani de la aceste doua societati comerciale. De precizat ca SC Impex Romcatel SA este proiectantul lucrarilor de renovare de la Palatul Culturii. De altfel, este si prima firma care i-a dat bani arheologului. SC Impex Romcatel SA i-a dat in 2008, inainte de a incepe propriu-zis lucrarile, 5.000 lei Mariei Voica Puscasu. Initial, cele doua parti au vrut sa ascunda aceasta „colaborare” si au incheiat un contract de „consultanta istorica” intre SC Impex Romcatel SA si Sorina Mititelu, sora Mariei Voica Puscasu. Insa firma reprezentata de proiectantul Viorica Frunza a bagat pe 7 mai 2008 suma de 5.000 lei intr-un cont administrat de Maria Voica Puscasu. „Eu nu am avut nici o relatie contractuala sau de colaborare cu doamna Maria Puscasu”, a mintit Viorica Frunza.

Oare de ce, in cadrul acestei relatii contractuale, Maria Puscasu a incercat sa-si ascunda identitatea, iar Viorica Frunza nu vrea acum sa recunoasca?

A venit si randul lui Sinescu sa-si achite partea. Sinescu a platit-o pe Maria Puscasu cand lucrarile de renovare erau in derulare. In luna martie 2009, intre SC Iasicon SA si Maria Puscasu s-a incheiat un contract individual de munca. Conform acestuia, Maria Puscasu trebuia sa realizeze „cercetare arheologica preventiva” la Palatul Culturii, bineinteles in beneficiul SC Iasicon SA. In luna decembrie 2009, SC Iasicon SA i-a platit Mariei Puscasu 7.000 lei. Aceasta din urma nu putea sa mai fie de partea istoriei si, implicit, de partea statului, care avea misiunea de a proteja vestigiile, pentru ca fusese platita de firmele Iasicon SA si SC Impex Romcatel SA.

Ca si in cazul Palatului de la Ruginoasa, lucrarile de renovare de la Palatul Culturii sunt finantate printr-un credit contractat de statul roman de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Lucrarile de renovare ajung la aproximativ 8 milioane euro, prin urmare Sinescu nu avea nevoie sa astupe vestigiile pentru a iesi in profit. Conservarea vechii Curti Domnesti ar fi ridicat putin costurile SC Iasicon SA.

Un director „orb”

Toate aceste lucruri s-au petrecut sub ochii directorului Complexului Muzeal Moldova, Lacramioara Stratulat, care a dat dovada in mai multe randuri ca protejeaza interesele firmei Iasicon SA. In urma cu cateva luni, cotidianul BUNA ZIUA IASI a aratat ca, desi nu a trecut nici un an de cand au fost receptionate lucrarile de restaurare de la Palatul lui Cuza de la Ruginoasa, deja cade tencuiala, a aparut mucegai in subsol, iar treptele de marmura de la intrare se prabusesc. Initial, Lacramioara Stratulat a vrut sa ascunda totul sub pres. Cand a vazut in ziar fotografiile cu dezastrul de la Ruginoasa, a dispus firmei lui Sinescu sa faca reparatiile necesare in baza contractului de garantie.

Contactata de jurnalistii cotidianului BUNA ZIUA IASI, Lacramioara Stratulat a refuzat sa discute despre ceea ce s-a intamplat in timpul lucrarilor de renovare de la Palatul Culturii. Este clar ca stia tot ce se intampla si a tacut. Deocamdata ea a fost audiata de procurori in calitate de martor. Pana la a capata calitatea de invinuit sau inculpat nu mai este mult. E doar o chestiune de procedura, avand in vedere ca, momentan, a fost demarata urmarirea penala „in rem”.

Ca de obicei, mult mai deschis spre a colabora pe marginea acestui subiect a fost Vasile Munteanu, seful Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniul Cultural National Iasi. „Eu nu cred asa ceva. Am fotografii facute in toate etapele de executie a lucrarilor de renovare. Apoi, doamna Puscasu este o somitate in domeniu, nu s-ar preta la asa ceva”, a spus Vasile Munteanu, dupa care a adaugat: „Este posibil sa nu stiu totul. Este posibil sa-mi fi ascuns ceva cei care au fost mai aproape de lucrari”.

In prezent, renovarea este supravegheata de arheologul Stela Cheptea. „Eu am preluat supravegherea la inceputul anului 2010, dupa ce a renuntat doamna Puscasu. Nu stiu ce a fost inainte, intrebati beneficiarul. Apoi, eu am preluat din momentul in care au inceput lucrarile in aripa de nord-est, nu stiu ce a fost in celelalte zome in care s-a lucrat”, a declarat Stela Cheptea.

Palatul lui Alexandru cel Bun

Potrivit cercetarilor arheologice, Curtea Domneasca dateaza din vremea lui Alexandru cel Bun si era asezata pe locul strajuit astazi de Palatul Culturii. Ea avea, dupa cum rezulta din lucrarile unor topometristi din secolul al XVII-lea, forma generala de pentagon, cu varful orientat spre oras. Cu ocazia sapaturilor arheologice s-a putut stabili ca cea mai veche faza de constructie a Curtii Domnesti apartine primei jumatati a secolului al XV-lea. In perioada domniei lui Alexandru cel Bun, zidurile aveau o grosime de 1 m la baza. In a doua jumatate a secolului al XV-lea, în vremea lui Stefan cel Mare, Curtea Domneasca a fost extinsa. Din aceasta perioada dateaza un bastion patrat, care avea functie defensiva. Ulterior, a devenit resedinta lui Alexandru Lapusneanu. Curtea Domneasca a atins apogeul dezvoltarii sale în vremea lui Vasile Lupu (1634-1653).




Comentarii
  • CE ORDINARE! AR TREBUI IMPUSCATE! SI ASA SUNTEM UN POPOR CARE HABAR NU AVEM DE ISTORIA TARII, SE MAI TREZESC DOBITOACE DE GENUL ASTA SA DISTRUGA CEVA ATIT DE PRETIOS, PENTRU UN PUMN DE BANI!

  • Cati oameni au murit sub palat de spuneti ca a fost genocid? Domnu ****** cu cine ai facut limba romana in scoala? Pun pariu ca ai avut trei la compunere :)))

  • Trebuie sa moara oameni ca sa-i spunem GENOCID. Dar de cultura nu va pasa? De traditia si istoria noastra? Daca ne omoram istoria murim si noi ca natie, doamna/domnule care scrii. Pun pariu ca nici nu ai facut scoala.

  • Buna dimineata! S-au trezit „iesenii” . Unde erati in perioada saptezeci si cinci- optezeci si patru? Atunci au fost construite hotelul Moldova, Palatul de Justitie, teatrul „Luceafarul”.Ei bine sub fundatiile acestor cladiri erau ruinele Curtii Domnesti. Au fost distruse pentru a consolida mai bine cladirile aferente, mai ales dupa cutremurul din saptezeci si sapte. Nu va scriu din ziare, acolo am copilarit si intram prin tunelurile descoperite de escavatii . Ma intreb:”Cine ia tras la raspundere pe cei care au distrus toate acele vestigii?” La fel si cu intersectia din fata Halei Centrale unde lucrarile arheologice au ingreunat traficul in zona o buna perioada de timp. Si aici ma intreb:”Unde erati domnilor arheologi in *9** cand au mai fost odata „descoperite”?” O alta mare curiozitate a mea este sa aflu cati ieseni mai sunt in Iasi. Am impresia ca asistam la o invazie post decembrista din zona rurala, persoane care in loc sa se plieze pe civilizatia orasului, vor sa impuna stilul rural(caini, piete in mijlocul strazii, dezinteres pentru asfaltarea si iluminarea orasului, autobuze care iti taseaza coloana din lipsa amortizoarelor etc.), pentru a se simti ca la ei acasa.

  • Sorine, atunci eram sub ocupatie comunista acum suntem mai „inteligenti”??? de ce sa ne autodistrugem? totusi SE VA LUA VRE-O MASURA? PT. CA „UNII” SE INBOGATESC PESTE NOAPTE ,iar ceilalti nu stim cum sa mai traim!!! dar traind in Romania ne consolam cu acest gind si ne uitam cum IASUL ESTE PLIN DE MASINI DE LUX

  • Actele de coruptie, darea si luarea de mita trebuie pedepsite drastic indiferent unde au loc acestea.In ceea ce priveste personajele din cazul de fata o verificare a modului de obtinere a averilor ar lamuri fara dubii cu cine avem de a face. Si ca o paranteza, sotul doamnei directoare de la Palatul Culturii este un spagar de o impertinenta incredibila.Daca am gandi simplist am spune ,,cine se aseamana se aduna”,insa deocamdata personajele beneficiaza de prezumtia de nevinovatie si cercetarile vor stabili adevarul.

  • IN aceasta parte a tari, MOLDOVA a fost si este un genocid contiuu cu acesti securisti la putere ramasi dupa *9.Acest primar cred ca este cel mai incompetent primar,corupt si avid dupa bani si a bagat toate neamurile si prietenii in functiile de conducere a acestui oras sa poata fura si distruge iasul impreuna.Istoria acestui oras pe mainile uiu securist, viata iesenilor pe mana lui si a clicii sale de mafioti cum sunt cei din institutiile subordonate lui, CET, TERMO SERVICE nu mai zic o mana de mafiotii manipuleaza cum vor iesenii, salubris care nu avem servicii dupa sumele care le platim ca orsul pute. PINA NU VOM SCAPA DE ACESTI SECURISTI IASUL O SA FIE UN ORAS AL MIJERIEI SI A CLANURILOR LOR COMUNISTO-SECURISTE

  • Mai lasati arheologia ca ne-am saturat de toate harburile gasite.
    Daca italieii ar face ca noi in roma nu ar trebui sa se clinteasca o piatra sau in italia sa se faca un metru de autostrada.
    genocidul lui Dumnezeu al -XIV-lea

  • Hai sa fim seriosi!!! Cine ar fi asa de tampit sa dea descarcare de sarcina arheologica pentru numai *2.**0 RON. Nu cred asa ceva. Doamna Voica Maria Puscasu nu s-ar fi pretat la asa ceva!!! Este un om de o deosebita valoare profesionala si morala. Sa va fie rusine ca loviti in oameni cu care noi ne mandrim.

  • GENOCÍD, genocide, s. n. infracțiune săvârșită în scopul de a distruge deliberat și sistematic, în întregime sau în parte, o colectivitate sau un grup național, rasial, etnic sau politic [Pl. și genociduri] – Din fr. génocide.

    deci genocid se refera la oameni si nu la niste bolovani…

    cu cat ai luat bac-ul, domnule ziarist?

  • cand iubesti enorm Iasiul, este plin de revolta la astfel de mizerii ordinare. Dar….cum IN ROMANIA TOTOL SE STRICA, SE FURA SE MURDARESTE, ACEASTA AFACERE DE IMBOGATIRE SI INCHIDERE A OCHILOR ESTE UN MIZILIC. NU MAI VORBIM DE PATRIE CA SUNTEM NATIONALISTI, PAI CUM? VA MAI MIRATI. NISTE NENOROCITI TOTI, TOTI, TOTI.
    NISTE GUNOAIE SI SCURSURI UMANE.

  • Urmarirea penala „in rem”=se cunoaste fapta/faptele penale,dar nu se cunosc faptuitorii,ma rog,se mai aduna probe si apoi se incepe urmarirea penala „in personam”, adica a vinovatului/vinovatilor. N-or muri oameni,n-o fi genocid,dar de platit, tot noi,prostimea,platim creditul luat de stat (* milioane euro) de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei,asa ca nu le mai puneti aripi de inger si aureole de sfinti celor vinovati/vinovate! Unde esti,tu, Tepes Doamne?????

Adauga un comentariu