Actualitate

EXCLUSIV! Raport inedit despre evaluarea Universitatii Cuza Iasi. Vezi documentele

Publicat: 15 ian. 2015
1
Liga Studentilor din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) Iasi (LS IASI) face public raportul de evaluare interna a universitatii, pe care l-a realizat in conformitate cu metodologia de evaluare externa a Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS). Raportul releva o serie de probleme din institutia de invatamant superior ieseana, care nu afecteaza doar studentii, ci intreaga comunitate academica. In perioada 14 – 16 ianuarie, Universitatea Cuza primeste din partea ARACIS vizita unei comisii de evaluare externa. In baza metodologiei de evaluare, comisia va urmari indeplinirea unor indicatori cu nivele de referinta, prin analiza documentelor interne ale institutiei, a site-ului uaic.ro, a activitatii didactice, de cercetare si administrative, a raporturilor dintre membrii comunitatii academice si a modului in care este respectata legislatia in vigoare.
Universitatea a refuzat sa raspunda unor cereri adresate in baza legii 544/2001 privind accesul la informatii de interes public si a incalcat in mai multe randuri Lega Educatiei Nationale nr. 1/2011. Libertatea de asociere a studentilor este ingradita, fiind necesar acordul conducerii executive pentru functionarea asociatiilor. Sunt impuse criterii discriminatorii pentru accesul studentilor la calitatea de student reprezentant, iar regulamentul de alegeri este ambiguu si creaza imposibilitatea demiterii unui student reprezentant. Planurile strategice si operationale lipsesc de pe site-ul general al universitatii, dar si de pe site-urile facultatilor.
De asemenea, lipsesc rapoartele de audit intern si extern, rapoartele financiare, rapoartele cu privire la activitatea didactica si rapoartele comisiilor de specialitate pentru ultimii doi ani. Cererile formulate de catre studenti au un parcurs birocratic indelungat, ajungand foarte greu la departamentul catre care sunt destinate. Sistemul de acordare a burselor si de repartizare a locurilor de cazare este netransparent, iar mai multi studenti nu au primit bursele in cont pentru ultimele luni. In unele facultati, studentii nu sunt implicati in evaluarea programelor de studii si nici in evaluarea cadrelor didactice. Rata de angajabilitate a absolventilor este destul de redusa. Balantele desfasurate pentru camine si cantine nu sunt publice si nu se poate face dovada daca universitatea produce sau nu profit din aceasta activitate. In foarte multe cazuri, studentii nu primesc suport de curs gratuit, iar regulamentul de evaluare are prevederi contrare legii. Finalmente, aceste probleme sunt rezultatul neimplicarii active a studentilor in procesul de asigurare a calitatii din Universitate si a refuzului conducerii executive de a colabora cu acestia.
 
„In momentul de fata, Universitatea nu indeplineste conditiile minime ale unor indicatori care privesc in principal libertatea academica, transparenta instututionala si respectarea statutului special pe care il au studentii ca membrii ai comunitatii academice. Pe partea cealalta, institutia exceleaza la indicatori precum cei legati de cercetarea stiintifica. Nu dorim in niciun fel «retrogradarea» universitatii, dar neregulile semnalate vor trebui mentionate in raportul final al comisiei de evaluare. Din nefericire, conducerea institutiei a ignorat in nenumarate randuri propunerile noastre cu privire imbunatatirea calitatii educatiei din Universitate. La raport au lucrat mai multi studenti evaluatori acreditati de catre ARACIS”, a declarat Silvian-Emanuel Man, presedinte LS IASI si student evaluator ARACIS.
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) este organismul responsabil de evaluarea externa a calitatii educatiei oferita de institutiile de invatamant superior. Dupa ce au trecut de procesul de acreditare initiala, la o perioada de cinci ani, acestea trebuie sa treaca printr-un proces de reevaluare prin care li se poate confirma reacreditarea. Procesul se realizeaza prin organizarea unei comisii de evaluare, compusa atat din profesori, cat si din studenti, din afara centrului universitar respectiv, care sunt acreditati drept evaluatori de catre ARACIS.



Adauga un comentariu