Eveniment-Social

Discutii aprinse pentru autostrada la intalnirea dintre primar si parlamentarii ieseni

Publicat: 05 dec. 2014
1

@ Parlamentarii ieseni au anuntat ieri la unison sustinerea proiectului autostrazii spre Transilvania cu semnaturi, discursuri, cu banderole, proteste daca este nevoie sau chiar diligente la Bruxelles @ Mai sunt doar zece zile in care se poate modifica Masterplanul de Transport pentru a include autostrada Iasi – Targu Mures, pe care guvernantii au transformat-o in drum expres

Soarta autostrazii care ar trebui sa lege Moldova de Transilvania se decide in zece zile. Numaratoarea inversa a inceput cu doua intalniri ale factorilor de decizie din zona de N-E, prima avand loc joi la Agentia Pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est, cea de-a doua avand loc ieri la Palatul Roznovanu.

Primarul Gheorghe Nichita a invitat ieri parlamentarii ieseni, reprezentantii Consiliului Judetean ai Camerei de Comert si ai altor institutii la o discutie cu privire la soarta autostrazii. Ideea autostrazii, aparuta in 2006, a fost preluata pe rand de toti actorii politici in campaniile electorale, aceasta aparand pe rand in diverse documentatii ale Ministerului Transportului si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri, fiind refacute de cateva ori studii de fezabilitate si teancuri de documente, pana cand, intr-un final, iesenilor le-a fost vanduta ultima gogoasa electorala, cea a unui drum expres care inlocuieste autostrada.

Decizia finala de reintroducere a autostrazii in Masterplanul de Transport ar urma sa fie luata in termen de 10 zile, dupa ultimele discutii cu FMI purtate de Ioan Rus, ministrul Transporturilor. Cei care au participat la intalnirea de la Palatul Roznovanu au convenit ca cei de la Camera de Comert si Industrie sa redacteze o documentatie pe care sa o semneze atat universitatile, Mitropolia, reprezentantii Bisericii Catolice, dar mai ales parlamentarii, ce ar urma sa fie inaintata guvernului, ministrului Rus, Comisiei Europene, dar si comisarului european Corina Cretu.

Moldova, condamnata la saracie si mizerie

Potrivit actualei propuneri din Masterplanul de Transport, legatura cu Transilvania a Moldovei ar trebui sa se realizeze pe un Drum Expres. Retrogradarea autostrazii la o categorie de drum inferioara este potrivit participantilor la intalnirea de ieri o jignire la adresa Moldovei, in conditiile in care 90 la suta din investitiile in infrastructura sunt directionate spre Muntenia si Transilvania de S-E, si doar 10 la suta pentru restul tarii.

„Discutiile cu proiectantii au fost total lipsite de transparenta, oculte chiar si impotriva noastra. Nu am fost chemati o data la discutii”, a precizat Cristian Adomnitei, presedintele CJ. Lipsa unei autostrazi in regiune condamna practic la saracie intreaga Moldova, chiar si cea de peste Prut, in regiunea Moldovei fiind concentrate doar 3 procente din Investitiile Straine Directe. „Masterplanul nu este pentru Romania, ci e dupa chipul, asemanarea si prietenii fiecarui ministru”, a reliefat si primarul Gheorghe Nichita.

Paul Butnariu, seful Camerei de Comert a explicat ca lipsa unei autostrazi face ca transportatorii sa fie nevoiti sa treaca prin circa 130 de localitati, din care doar zece au sosele de centura, pentru a ajunge de la Iasi la granita de vest a tarii. Potrivit acestuia, modificarea Masterplanului de transport este absolut necesara in conditiile in care Moldova si Iasul in special au fost batjocorite. Acesta exemplifica cu cifrele privind transportul aerian, unde aeroportul din Craiova era prevazut cu un trafic de aproape jumatate de milion de pasageri pe plan intern pana in 2020, iar Bacaul cu aproape un milion, depasind traficul aerian de pe aerogara Cluj.

Proteste, banderole, semnaturi si diligente la Bruxelles

Parlamentarul Sorin Iacoban a propus ca documentatia pe care o vor semna factorii de decizie din Iasi sa ajunga inclusiv la Comisia Europeana, la comisarul roman Corina Cretu, fiind nevoie de orice parghie posibila pentru a rezolva problema autostrazii. Pe langa strangerea de semnaturi demarata de parlamentarul Sorin Iacoban si ceilalti alesi s-au aratat dispusi sa faca aproape orice. Sansele reale de obtinere a modificarii Masterplanului de Transport sunt insa destul de reduse, dupa cum sustinea parlamentarul Florin Constantinescu de la PSD. Potrivit acestuia, UE aloca doar 4 miliarde de euro Romaniei pentru autostrazi, mai putin decat ar costa Autostrada Targu Mures – Ditrau – Piatra Neamt – Iasi. Totusi, argumentele aduse de cei de la CJ, care aratau ca autostrada Iasi – Targu Mures este finantabila pe fonduri UE, spre deosebire de autostrada Bacau – Brasov ar putea conta destul de mult. Discutiile din primarie ar urma sa ajunga insa in atentia guvernantilor, deznodamantul fiind deocamdata greu de anticipat.

Click aici pentru a vedea schitele si informatiile despre proiectul autostrazii partea I.

Click aici pentru a vedea schitele si informatiile despre proiectul autostrazii partea a II-a.




Comentarii
  • V-ati trezit acum, dupa un somn de 24 de ani ipocritilor, politicienior de doi bani,indivizilor care nu meritati nici o privire de-a noastra? Orice om de rind isi dadea seama ca Moldova, Iasul, raman in urma celorlalte zone ca si dezvoltare economica, datorta incompetentei voastre, numai voua v-a scapat acest aspect, timp de 24 de ani. Voi va-ti gindit numai la burdihanurile voastre, sa ajunga toate ca a lui Anghel Stanciu, nici decum la starea economica a IASULUI.Sa stiti si voi de la un om simplu ca acum, dupa 24 de ani, celelalte zone istorice au potential economic si prin vionta politicienilor vor progresa, nu ne vor astepta pe noi sa venim, deci pentru totdeauna vom fi in urma lor la o distanta de 24 de aniAsta este „meritul” vostru.

  • Pentru primar:Domnule Nechita,cit a fost Geoana la conducerea PSD pe el l-ai pupat, cind a intrat Ponta si presedinte si prim ministru, pe el l-ai pupat, acum cind Ponta este terminat politic si va disparea, ai ajuns in situatia acarului iesit la pensie care exclama: si totusi pentru ce am batut in sinele trenului o viata? Gindire ingusta ,de acar.Trenul a plecat, nu cred ca opozitia actuala iti va primi sarutul.

  • Deci PSD ul este la guvernare de doi ani, are majoritate confortabila in parlament, ministrul transporturilor e de la PSD, si cind s-a creat si discutat masterplanul cu privire la infrastructura nimeni din PSD nu a avut nici o obiectie. Si acum dupa ce au pierdut alegerile prezidentiale i-a apucat rivna si se agita. De ce n-au facut-o atunci ?

  • Minciuni ordinare si dezinformare. Cele mai multe tronsoane de autostrada din tare s-au facut cu banii guvernului. Numai Iasul trebuie sa stea si sa se milogeasca la fonduri europene pentru o autostrada. De ce mai platim taxe ? Si acum vin papagalii de Iacoban si Nechita si fac galagie…Unde au fost pina acum ?

  • Master Planul de Transport, în forma actuală,(date oficiale) configurează două Românii: 90% din investiţii se vor realiza în SV Transilvaniei şi Muntenia (infrastructură rutieră, feroviară etc.). 10% din investiţii – pentru NE Transilvaniei şi Moldova. Moldova, nord-estul Ardealului şi Republica Moldova vor fi condamnate la sărăcie şi izolare pentru încă 20 de ani, perioadă în care discrepanţele se vor accentua. Riscuri: •rată şi mai redusă a investiţiilor străine; •accentuarea migraţiei (populaţia tânără şi activă va căuta oportunităţi în alte regiuni sau state) ; •scăderea atractivităţii
    turismului în regiune; •Izolarea de facto a Republicii Moldova şi a Ucrainei; •reducerea indicatorilor macro-economici(PIB, exporturi, importuri ş.a.)
    MULTUMIM PSD !

  • Cea facut Nichita, marele lider regional al PSD cand Ponta si alt penal Dragnea au anuntat ca se construiesc autostrazi in Gorj si Teleorman care nu apareau nicaieri in documente in detrimentul autostrazii Ungheni – Tg. Nures.

    • Cand alde puscariasul de Hrebenciuc a scos din joben autostrada Brasov-Bacau care nici asta nu era prinsa in nici un document.
      De 10 ani suntem prostiti ca ni se face autostrada, a iesit Nichita si a zis ca nu-i dau bani portocalii dar cand a ajuns PSD-ul la putere au aparut alte autostrazi din jobenul lor unde a fost Nichita cand autostrada care avea proiect, studiu de fezabilitate si trebuia numai buget ca sa inceapa constructia autostrazii.
      Unde a fost marele lider regional Nichita cand a disparut din proiectele guvernantilor PSD autostrada.
      Moldova si Moldovenii nu vor vota PSD-ul pana cand cea mai populata regiune a Romaniei cu o populatie de 5,7 milioane de locuitori nu va avea inceputa autostrada.
      Avertismentul este pentru intreaga clasa politica si pentru tot spectrul politic Iesean, daca nu va avea in 2020 autostrada gata moldova va sanctiona politicenii drastic.

  • Inainte de alegerile prezidentiale Nichita facea propaganda pentru drum expres si elogia decizia ministrului transporturilor pentru drumul expres. Spunea sus si tare ca Moldova nu are nevoie de autastrada, un drum experes este de ajuns. Acum i-a intrat morcovul in cur nu numai pentru primarie ci pentru intregul PSD. Sa se duca dracului acesti demagogi, gen Nichita, fara verticalitate ci doar cu pupincurism catre sefi.

  • Bai oameni buni nu intelegeti ca dorohoianul Nechita si cu prefectul Carlan masoara autostrada cu nivela cu bula de aer ca si pista aeroportului si inca nu au ajuns la o concluzie cat de inclinata trebuie sa fie.
    Cand il vad pe taranul asta tractorist de Dorohoi in fruntea primariei Iasi mi se face rau, intrucat un oras ca Iasul cred ca merita un primar de cu totul alta calitate si pregatire.

Adauga un comentariu