Eveniment-Social

Deputatul Petru Movila ii cere socoteala Corinei Cretu pentru Autostrada Iasi – Targu Mures

Publicat: 04 iun. 2015
1
Deputatul iesean Petru Movila a solicitat lamuriri comisarului Croina Cretu referitoare la situatia Autostrazii Iasi – Targu Mures. Deputatul a precizat ca, din cauza autoritatilor romane, acest proiect introdus din 2012 in reteaua centrala TEN-T Core a ramas la stadiul de intentie. Mai mult, din 2012 pana in prezent, Ministerul Transporturilor si Guvernul Romaniei nu au luat nici o masura concludenta pentru concretizarea proiectului. Iata, mai jos, ce spune deputatul iesean.
„Ma adresez dumneavoastra in calitate de comisar al celei mai importante institutii din Europa, pentru a va aduce la cunostinta situatia unuia dintre cele mai importante proiecte de investitii din Romania, respectiv autostrada Ungheni – Iasi – Tg. Mures. Din cauza autoritatilor romane, acest proiect de investitii introdus inca din 2012 in reteaua centrala TEN-T Core, a ramas la stadiul de intentie.  Cu toate acestea, din 2012 pana in prezent, autoritatile romane, respectiv Ministerul Transporturilor si Guvernul Romaniei, nu au luat nicio masura concludenta pentru concretizarea autostrazii Ungheni – Iasi – Tg. Mures. 
Nici macar varianta a treia a Masterplanului General de Transport al Romaniei nu a reusit sa ofere posibilitatea reala de realizare a acestui proiect, in conditiile in care autoritatile au anuntat ca autostrada va fi ?mpar?ita in doua tronsoane majore, dupa cum urmeaza: Ungheni – Iasi – Tg. Neamt: orizont 2017 – 2019 si Tg. Neamt – Ditrau  – Tg. Mures: orizont dupa 2023 – 2026. Din pacate, asa cum se poate observa din anexa 1 si 2, al doilea tronson si cel mai important, Tg. Neamt – Tg. Mures, cel care traverseaza Carpatii Orientali, va incepe dupa 2023, cu mult dupa ce fondurile europene destinate infrastructurii nu vor mai fi la dispozitia autoritatilor. Cu o logica ce nu are nici un argument real si rational, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a scos la licitatie refacerea studiului de fezabilitate pentru acest tronson, desi pana in 2023 studiul isi va pierde valabilitatea. Costul SF-ului este de 5 milioane Euro. Va readucem in atentie si faptul ca autostrada Ungheni – Iasi – Tg. Mures este un proiect dorit de mediul de afaceri din intreaga Regiunea a Moldovei, care de nenumarate ori si-a exprimat punctul de vedere legat de necesitatea acestor rute.
„Guvernul Romaniei, in ansamblul sau si Ministerul Transporturilor trebuie sa constientizeze ca, fara autostrada, regiunea Moldova ramane condamnata la saracie, fiind imperios necesara deschiderea reala spre vestul tarii. Facem un ultim apel la domnul prim-ministru Victor Ponta si la domnul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de a prioritiza realizarea autostrazii Targu Mure?-Ia?i-Ungheni, aceasta insemnand liantul care ar facilita apropierea regiunii Moldovei cat si a Republicii Moldova de restul tarii, atat in ceea ce priveste transportul rutier cat si nivelul de trai”, dupa cum au transmis reprezentantii Federatiei Operatorilor de Transport din Romania (FORT). 
Tot  acestia au aratat si ca beneficiile constructiei acestei autostrazi care ar lega regiunea de est a Uniunii Europene de regiunea de vest, cu tranzitul prin Romania, ar implica o crestere cu circa 30% a turismului si a locurilor de munca si o majorare cu aproximativ 30% a exporturilor. In plus, autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni ar insemna o imbunatatire exponentiala de 50-60% a retelei de transporturi a Romaniei. Prin prisma tuturor acestor argumente si in calitate de iesean, moldovean, roman, deputat in Parlamentul Romaniei, va rog, Doamna Comisar, in baza atributiilor pe care le aveti, sa faceti demersurile necesare pentru ca tronsonul Tg. Neamt – Tg. Mures sa intre cu prioritate in executie incepand din 2016, dat fiind faptul ca acesta este solutia reala pentru dezvoltarea Regiunii Moldovei, cea mai saraca din intreaga Uniune Europeana”, a spus deputatul Petru Movila.



Adauga un comentariu