Actualitate

CAZ extrem de GRAV printre elevii ieseni. Principalii MARTORI au prezentat detalii extrem de DURE

Publicat: 24 oct. 2016
1
@ Chiar daca, pana acum, foarte multi au cunoscut realitatile crunte la care sunt nevoiti sa faca fata profesorii si liceenii, acest caz este extrem de grav in sistemul de invatamant preuniversitar al judetului Iasi! @ Tocmai din acest motiv, inclusiv presedintele Romaniei – Klaus Iohannis a decis ca trebuie sa intervina @ Pe de alta parte, principalii actori ieseni care sunt implicati in toata aceasta stare de fapt au decis sa prezinte detalii extrem de dure, tocmai pentru a se interveni de urgenta  
 
An de an, sute de absolventi ai claselor a VIII-a decid sa nu-si finalizeze studiile profesionale si liceale. Totul este motivat de faptul de principalele cauze care stau la baza fenomenului ingrijorator legat de abandonul scolar la nivel de judetul Iasi: saracia, provenienta din mediul rural, familii dezorganizate sau lipsa orizontului legat de gasirea unui loc de munca. 

Citeste si : Sefii Iasului discuta despre reducerea abandonului scolar
 

„Multi parinti se gandesc la o epoca in care invatamantul profesional nu era foarte bine vazut”
 
Plecand de la toate acestea, saptamana trecuta, Administratia Prezidentiala a Romaniei a programat o dezbatere intitulata „Romania Educata”, la Iasi, in organizarea Universitatii Tehnice (TUIASI) Gheorghe Asachi, eveniment la care unul dintre cele mai importante subiecte a fost cel legat de invatamantul tehnic si cel profesional. Acesta a fost coroborat cu faptul ca, inclusiv rapoartele Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) reliefeaza ca rata abandonului scolar este unul extrem de ridicat in zona mediului rural (in principal la nivel de clasele a IX-a si a XI-a – n.r.). Avand in vedere aceasta realitate, Ligia Deca – Consilierul prezidential pe Educatie, a oferit o serie de solutii pentru a se diminua fenomenul.

Citeste si : Taxele mari la universitatile iesene duc la cresterea abandonului scolar – FOTO

„Ar trebui sa restabilim prestigiul invatamantului profesional si tehnic, pentru ca cei mai multi parinti se gandesc la o epoca in care acest invatamant nu era foarte bine vazut in societate! Acest lucru cred ca se poate schimba, atat cu ajutorul angajatorilor, dar si cu o campanie de comunicare foarte bine gandita. Cred ca, atat fondurile publice, dar si mediul privat, pot investi mai mult in aceste laboratoare (atelierele din scolile si liceele tehnologice – n.r.). Acolo unde, deja, mediul privat a investit pana acum, se vede diferenta, iar acolo unde mediul privat nu are forta, trebuie ca Statul sa investeasca. Nu este normal ca liceele tehnologice, de exemplu, sa sufere de aceasta lipsa de dotari, in conditiile in care cerem de la ele sa aiba si absolventi de bacalaureat si sa furnizeze pietei muncii profesionisti cu o diploma de calificare profesionala„, transmis Deca.  
 

Rectorul de la TUIASI: „Ne intereseaza posibila traiectorie universitara a absolventilor scolilor de arte si meserii”
 
Pe de alta parte, prof. univ. dr. ing. Dan Cascaval – rectorul Politehnicii iesene a tinut sa mentioneze ca, una dintre politicile sale manageriale este tocmai aceea de a gasi strategii de atragere a absolventilor scolilor de arte si meserii catre sistemul academic superior de specialitate. „Pe noi ne intereseaza posibila traiectorie universitara a absolventilor scolilor de arte si meserii sau a liceelor tehnologice. Practic, ne dorim cresterea calitatii absolventilor de invatamant profesional. Pe de alta parte, avand in vedere criza existenta la nivel mondial, toti se orienteaza catre invatamantul tehnic. Aici, asa cum am si prezentat in deschiderea anului universitar, sunt si cele mai buni platite joburi. Mai mult, avem foarte multi absolventi de bacalaureat care aleg sa studieze la institutia noastra si care provin din zona umana si, tocmai de aceea, e necesar sa gasim strategii de atragere a celor care urmeaza un liceu de profil tehnic”, a punctat profesorul Cascaval.  

Citeste si : Universitatea „Cuza”, implicata in salvarea copiilor de la abandon scolar
 

Sefa ISJ: „Un prim demers ar trebui sa mearga spre o valorizare mai buna a invatamantului tehnic”
 
In acelasi ton, prof. dr. Camelia Gavrila a sintetizat, intr-o maniera extrem de ampla, modul in care poate fi regandit si recredibilizat sistemul educational profesional. Desigur, aceasta a recunoscut ca, cel mai adesea, sistemele educationale sunt inertiale si extrem de osificate. „Daca ar fi sa definesc doua zone de suferinta ale invatamantului romanesc, una ar fi cea legata de invatamantul rural, care are nevoie urgenta de programe si de asigurare, efectiva, a egalitatii de sansa! Pe de alta parte, este cea a invatamantului profesional si tehnic. Pentru judetul Iasi, poate cifrele ar spune niste lucruri foarte importante: vorbim de zece mii de elevi care se afla pe traseul invatamantului liceal-tehnologic si de alte 6.500 care se afla prinsi in clasele profesionale, anume de la a IX-a la a XI-a, intr-un sistem nou. Din nefericire, aceasta ruta nu este considerata de succes, iar tocmai de aceea, consider ca un prim demers ar trebui sa mearga spre schimbarea mentalitatilor, spre o valorizare mai buna a invatamantului tehnic, spre o mai mare incredere a parintilor si a societatii ca un absolvent de invatamant tehnologic poate sa isi gaseasca drumul, fie spre zona universitara, cu foarte mult succes, fie spre piata muncii, in Romania sau in afara. Aici, ajungem mai departe in zona compatibilizarii programelor din invatamantul tehnic romanesc cu cele din sistemul european, la o impletire echilibrata de teorie si practica, pentru ca agentii economici reproseaza sistemului tehnologic un numar insuficient de ore destinate practicii. Dar, aici ajungem in zona unui cerc vicios, deoarece nici agentii economici nu investesc in pregatirea unui personal care sa ajute la formarea tinerilor sau in deschiderea aceasta ca orele de practica sa fie facute la agentul economic. Pe de alta parte, invatamantul profesional este resimtit ca o solutie alternativa in cazul esecului la liceu, deci nu exista o optiune, nu este o consiliere psihologica si pedagogica adecvata, ca parintii si copiii sa inteleaga spre ce sunt potriviti… Totusi, trebuie sa ducem teoria in practica, pentru ca sistemele educationale sunt inertiale si extrem de osificate…”, a tinut sa scoata in prim-plan sefa ISJ.    



Adauga un comentariu