National

Avertisment: avioanele pot fi deturnate cu un smartphone

Publicat: 26 mai 2015
1

Un pasager care zboara cu o cursa de linie ar trebui sa fie atent la persoana din scaunul de alaturi care se joaca pe mobil sau pe laptop. Exista programe care ii permit sa deturneze avionul sau sa-i defecteze comenzile, suficient incat sa-l faca sa se prabuseasca.

Oficialii Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei (AESA) au fost socati in urma cu doi ani, cand un tanar IT-ist le-a spus ca a reusit sa cumpere piese originale de aviatie pe Ebay pentru doar cateva sute de dolari. Scopul lui a fost de a rula simulari ale schimburilor de date dintre avioanele de pasageri si controlorii de trafic, pentru a cauta vulnerabilitatile sistemului. Concluzia este socanta: in sistemele de avionica moderne exista o serie intreaga de „portite” prin care hackerii pot obtine controlul unor aeronave, scrie Der Spiegel.

Numele spaniolului este Hugo Teso. Acum, el lucreaza pentru o firma de securitate a datelor din Berlin. Teso a demonstrat ca nici macar nu este nevoie de un calculator pentru a deturna un avion de la distanta. Un smartphone echipat cu o aplicatie numita PlaneSploit, dezvoltata de Teso, ar putea fi suficient. Daca Teso, un fost pilot, specializat in computere, a reusit sa faca asta, teoretic si teroristii ar putea dezvolta aplicatii pentru deturnarea avioanelor de la distanta, sau macar pentru a afecta comenzile suficient incat avionul sa se prabuseasca.

Autoritatile americane iau in serios aceste amenintari de securitate. Biroul Federal de Investigatii (FBI) ancheteaza daca un expert IT pe nume Chris Roberts a implementat efectiv aplicatia pe care Teso a rulat-o in simulari. Se investigheaza daca Roberts a reusit sa patrunda in sistemul de divertisment al unui avion de pasageri si daca a manipulat motoarele avionului in timpul unui zbor.

Autoritatile din Statele Unite cred ca tehnologia utilizata pentru comunicarea intre piloti si controlorii de zbor este depasita. In luna aprilie, agentia a avertizat explicit asupra riscurilor generate de conectivitatea tot mai mare intre componentele individuale. „Aceasta interconectare poate oferi acces la distanta, neautorizat, la sistemele de avionica”, se arata in raport. Unul dintre co-autorii studiului a declarat ca rezultatele sunt aplicabile la avioane noi, cum ar fi Boeing 787 Dreamliner si Airbus A350, precum si A380.

Airbus a replicat spunand ca sistemele si procedurile sale sunt robuste si ca avioanele sunt echipate pentru a rezista la potentiale atacuri cibernetice.
Printre piloti, insa, cazul starneste o vie ingrijorare. „Industria si companiile aeriene nu pot continua sa astepte o tragedie”, a declarat Markus Wahl, purtatorul de cuvant al sindicatului pilotilor germani.

In SUA, cazul Roberts pare sa aiba deja consecinte. Pana in prezent, laptop-urile au fost un motiv de ingrijorare din cauza greutatii lor: turbulentele puternice le-ar putea face sa zboare in cabina si sa raneasca pasagerii. De acum, membrii echipajului trebuie sa se asigure ca laptop-urile sunt depozitate in timpul decolarii si aterizarii, dar si sa urmareasca daca un pasager nu cumva incearca sa le conecteze cu dispozitivele de la bord.




Adauga un comentariu